Energetik | 10.03.2005 07:56

Vedení našeho milovaného klubu AC Sparta Praha se rozhodlo, že pověří marketingovou firmu Millward Brown tím, že se pokusí "vyzkoumat", co je příčinou současných nízkých návštěv nejen na Spartě, ale v českém fotbale vůbec. Je to jistě trend, kdy se vyhazují milióny oknem firmám typu Millward Brown, Deloitte a Touch atp., kteří dostanou zakázku na zjištění něčeho, co dávno zainteresovaní ví. V tomto případě jsou zainteresovanými lidmi samotní fanoušci Sparty Praha. Místo toho, aby se vedení zeptalo přímo fanoušků na důvody, proč klesají jejich počty, tak se budou dělat výzkumy na vzorku respondentů ve Středních Čechách, Praze atp. Nedělám si iluze, že si vedení přečte tento příspěvek, je to škoda, možná by ušetřil pár milionů.

Takže, vážené vedení, co vlastně fanouškům tak vadí, proč přestávají chodit na fotbal? Nemusíme chodit až tak daleko pro jednoduché důvody. Začněme dejme tomu sešívanými dresy. To není boj proti rasismu, to je čistě a jednoduše marketingový tah a reklama firmy Nike. Však také proto musela Sparta nastoupit i v zápase s Blšany v těchto pseudodresech. Proč? Protože ho nakonec dostala televize a kde jinde než v TV se tak pěkně odprezentují tyto dresy. Šlápnout na tradice rudých dresů se povedlo před vámi Rezešovi a jeho HZDS, když vyhnali Spartu do jejich firemních "dresů". Co dál? Co takhle reklamy, které jste umístili naproti hlavní tribuně a po stranách tak zhruba z jedné třetiny? Napadlo někoho z vedení, když jim tak zálezí na tom dostat fanoušky do ochozů, že teď není v podstatě nic vidět? Že z dvanácté (!!!) řady spodního sekotru není vidět autová čára?? Což teprve níže? A to pěkně prosím, vážené vedení, spodní sektor má pouze 14 řad. To možná i víte. Takže tam jistě teď nalákáte těch vašich 15 tisíc fanoušků. Rádi se za své peníze budou dívat na záda reklamním panelům. Co tam máme dál? Co takhle alespoň dvakrát do roka - před začátkem podzimní a jarní části - očistit sedačky. Sedačky, které po zimě vypadají, jako kdyby se na nich vyklopil traktor s hnojem? To by možná bylo dobré i pro ty rodiny s dětmi, které chcete na fotbal nalákat. Nebo myslíte, že si něčí máma bude špinit svou drahocennou sedinku? Asi ne. Nač pak dělat lepší program Sparta do toho! po vzoru anglických programů, což je jistě chvályhodné a za to patří dík, když si ho stejně každý dá pod zadek?

Můžeme pokračovat dál. Neustále málo stánků s občerstvením a to nejen na stadionu, ale i před stadionem! A když už se nějaký vyskytne, tak tam působí brigádníci, kteří ani neví, jak opéct klobásu? Jak jinak si vysvětlit půlku klobás černých jak uhel, protože jim více hořel ohýnek a nevěděli co s tím a druhá půlka je uvnitř studená, protože fronta je dlouhá a nestačí se opékat? O břečce, kterou si dovolují nazvat pivem, ani nemluvě. Málo možností, kde postát, popřípadě posedět na ochozech při konzumaci jídla? Určitě i toto by se dalo vyřešit. Stánky se suvenýry na samotných ochozech by mohly být více vybavené, alespoň po vzoru fan-shopu. Dále by jistě bylo možné vylepšit kulturu vstupu na stadion a vyměnit pochybná individua, která vás ošahávají při vstupu. Neříkám, že to není nutné, ale ti lidé by měli mít nějakou kulturu. To samozřejmě neplatí pro všechny.

Sparťané se také nenalákají tím, že se bude s bývalými Sparťany jednat tak, jak se to udělalo s Františkem Strakou. Je to již jiná kapitola, ale rozhorčení tehdy pramenilo z toho, ne PROČ, ale JAK byl odvolán. K tomu se ale nemá cenu vracet. Jistě by obecně pomohlo angažování bývalých Sparťanů do "vnitropodnikových"struktur.

Nakonec jsou to i časy zápasu. Fanoušků se zatím nikdo neptal, kdy by vlastně chtěli na fotbal chodit. Kdy mají čas a možnost se dostavit. Možná by bylo lepší využít peníze na tuto anketu, mezi samotnými fanoušky. Jednou stanovit pokud možno pro většinu nejvhodnější čas a ten pak neměnit každý rok. Druhá věc je, že čas přidělený Spartě se naplní tak dvakrát, třikrát za jarní, či podzimní část, zbytek si rozebere televize.

Aby se jenom nehanilo. Jistě je chvályhodné, že se udělal nový program, který snese nejpřísnější měřítka. Bylo zrekonsturováno sociální zařízení, což bylo více než potřeba, namontovány nové sedačky (i když o rozmístění barev by se dalo polemizovat), nastupuje se snad cesta dání více prostoru odchovancům, nakupování mladých talentů a neprodávní za každou cenu. Kováče za danou cenu bylo třeba prodat, to pochopí snad každý.

Pokud to vedení chce vidět a slyšet, tak jistě v tomto příspěvku našlo pár odpovědí na své otázky a to zdarma. Ale to je právě o tom, zda vedení vůbec chce fanouškův názor slyšet....

Byli jsme a budem, Ať žije naše Sparta!

Energetik

Energetik | 10.03.2005 07:56 Vstoupit do diskuze
1