Z úst prezidenta naší Sparty Daniela Křetínského neustále slýcháváme, že dělá pro fanoušky maximum, chce jich dostat do Toyota Areny na každý zápas 15 tisíc a podobně. Realita je však přesně opačná. Rád bych sem napsal alespoň jednu dobrou věc, kterou pro fanoušky za dobu svého vládnutí (cca 3/4 roku) udělal, nicméně žádná mě nenapadá. V mnoha ohledech v tomto směru naše vedení pokulhává nejen za zahraničními týmy, nýbrž i za některými soupeři z domácí ligy!
Jak může fotbalový klub v dnešní době získat, případně si udržet přízeň co možná nejvíce fanoušků? Odpověď je zde asi jednoznačná – internetová prezentace klubu. Rozhodl jsem se tedy porovnat, co nabízí vedení Spartičky na vlnách internetu nám s tím, co mají k dispozici fanoušci soupeřů. Když jsem přemýšlel, který evropský tým bych mohl ke Spartě nejlépe přirovnat, vyšel mi jednoznačně Anderlecht Brusel. Obrovská tradice, výsadní postavení ve své zemi, v Lize Mistrů většinou jen skupina... Zabrousil jsem tedy na homesite fialek http://www.rsca.be.
Skutečnost, že jsem před samotným vstupem na stránky dostal na výběr hned ze tří jazyků, mne vzhledem k zeměpisné poloze Belgie nepřekvapila. Ve všech třech jazycích je však k dispozici plná verze stránek, zatímco když jsem dal link na sparťanský web kamarádovi z Anglie, docela se mi vysmál... Do angličtiny přeložena jen základní kostra, o nějakých novinkách a dalších vymoženostech si mohou česky nemluvící fandové nechat jen zdát. Chybí pochopitelně i možnost zasílání novinek e-mailem, věc všude jinde standardní. Údaje o hráčích na stránkách belgického klubu zahrnují nejen rok narození a pár fotek, ale i mnoho článků a odkazů, videosestřihy a další zajímavé informace. Na webu Anderlechtu zaujmou také rozsáhlé fotogalerie nejen ze zápasů, ale i z tréninků, zápasů juniorů, B týmu, žen, ženského B týmu a různých dalších akcí. Kapitolou samou pro sebe jsou potom kvalitní videa všech vstřelených gólů, od ligy přes pohár až po Champions League, občas opět proložená trefami B-týmu, tréninky, tiskovými konferencemi a hlavně památnými momenty z minulosti. Tím jsem se už dostal k historii, což je věc, na kterou bychom měli být patřičně hrdí, protože jen málo z evropských velkoklubů se může pochlubit minulostí, jakou má Sparta. Nikdy by mne tedy nenapadlo, že více než 110 let plných velkých úspěchů, je možné okecat pár odstavci na jedné stránce. To samé se týká i letenského stadionu, který historii zřejmě ani žádnou nemá, chybí navíc i mapa, jak se k Toyota Areně dostat. Domov Anderlechtu, Constant Van Den Stock, stadion ne nepodobný tomu našemu, je virtuálně zpracován výborně, mimo jiné si můžete stáhnout i video z každého(!) sektoru a podle toho se rozhodnout, kam koupit lístek. Bruselský tým nabízí fanouškům navíc vlastní e-mailovou schránku přímo na svém serveru, wap verzi stránek, různé hry, utilitky pro mobilní telefony, možnost zasílání e-pohlednic, nebo i on-line obchod, tedy věc, o níž se nám už ani nesní. Výrok Křetínského, že chce prodejem suvenýrů vydělat ročně snad 50 milionů korun, lze vzhledem k absenci e-shopu přirovnat snad jen k památnému Kapříci jsou opravdu ryby. Jediné, v čem stránky ACS vedou, je diskuzní fórum, jemuž na rozdíl od nepřehledného Anderlechtu k dokonalosti mnoho nechybí. Ale to se mi zdá pořád málo.
Málem bych zapomněl – musím zdůraznit, že to v žádném případě nebylo myšleno jako kritika sparťanského webmastera, stránky jsou jak graficky tak technicky vyřešeny parádně a obsah on ovlivní jen těžko. Chci jen upozornit na to, jak vedení Sparty v tomto směru pečuje o fanoušky, jak přistupuje k dnes tak důležitým webovým stránkám. I když si říkám, kdyby zůstalo jen u webu...jenže ono je to takhle všude.
alvaro_recoba