Novák | 12.06.2024 06:57

Dnes vám nabízíme pokračování rozhovoru se sparťanským Supporter liaison officerem (SLO) Danem Peterkou: v první části zde - „Musíš chápat úplně všechny strany a jedině díky tomu jsi dobrý SLO“ jsme si povídali o tom, co vlastně SLO je, kde se u nás vzal a jak funguje. Druhá část rozhovoru je víc o vnímání klubu a vizích do budoucna, ale také o napojení oficiálních struktur klubu na fans. Co klub může a chce dělat pro svoje fanoušky? Dan musí, jakožto SLO, pochopitelně, jednoznačně stát na pozicích klubu – dostane se proto někdy do osobně nekomfortních situací? A kdy je se svojí prací spokojen? To jsou taky některé z témat, o kterých jsme si povídali ve druhé části našeho rozhovoru.


Dane, tys byl na SLO-stáži v malým skotským klubu FC Livingston, což je, dejme tomu, takovej skotskej Liberec. Co se na stáži v takhle malým klubu může SLO naučit pro klub, jako je ten náš?

Mně Livingston pomohl v tom, že jsem se vcítil do klubů, jako je Slovácko, jako je Boleslav, jako je Liberec. Oni nemají moc velkou fanouškou základnu doma a vlastně žijou z toho, že na domácí zápas jim přijede velká skupina fanoušků hostů. To znamená, že tam přijede Rangers, Celtic, Aberdeen, Hearts of Midlothian a udělají jim velký zábor stadionu, který jim oni v pohodě poskytnou. A já jsem si říkal, že já bych přesně chtěl být v pozici toho Celticu a Rangers: velká skupina fanoušků, kteří udělají tržbu, koupí si vstupenku, utratí tam za jídlo a klidně tam ještě můžou nechat nějakou korunu i v hospodě, co tam je pro ně připravená.Takže já jsem potřeboval pochopit mentalitu těch malejch klubů, abych potom v Česku dokázal přijít za tím Slováckem nebo za Boleslaví a říct jim: “přijede sem, jánevím, tři tisíce fanoušků Sparty a já si myslím, že pro vás by bylo dobrý, kdybyste jim dali tady tu celou tribunu. Kdybyste dokázali ve vašem ticketingu najít nějakou možnost, tak na tom vyděláte. To není nic proti vám - já vím, že pro vás to sportovně bude blbý, že vás tady přeřvem, ale musíte se na to dívat komerčně. Pro vás to bude věc, která vám zajistí provoz klubu na další tři měsíce. Díky tomu, že uvolníte jednu tribunu.” Takže mi to dalo to, že jsem se dokázal vcítit do malého klubu, kam přijíždí velký tábory a oni je dokážou vpohodě uspokojit.

Jak velká je vůbec Sparta fanouškovsky v Evropském měřítku?

V Česku máš milion fanoušků, který kdyby se museli rozhodnout, tak si zvolí první Spartu. S takovou základnou nemůžeš v Evropě být vnímaný jako průměrný klub. Naopak, málokterý klub v Evropě má takhle velký dosah - nejenom národně, ale klidně evropsky. Třeba v Německu ti málokterý tábor udělá milion lidí, protože tam je to tak strašně rozkastovaný. Vem si třeba nějakou Bochum: má furt plný stadion a na výjezdy ti klidně vyjede 7500 fanoušků. Tam každej fandí lokálnímu klubu. To znamená, že ty když vyjedeš jako Sparta někam ven, tak ty domácí moc dobře vědí že je tam velká šance, že ten sektor bude vyprodanej nebo minimálně tak moc zaplněnej, že vytvoříme konkurenční prostředí tomu domácímu klubu.

A naopak od těch super velkejch – můžem se něco naučit od těch Unitedů a Bayernů, anebo to je úplně jinej vesmír?

Co se týče těch velkých klubů, tak oni si vedou evidenci svých výjezdových fanoušků a když třeba Liverpool hrál u nás, tak nejdřív upřednostňovali fanoušky, kteří byli na všech výjezdech a pak teprve dávali lístky k dispozici fanklubům. A mně se líbila ta možnost, že oni mají stopovatelný ty výjezďáky. Já bych nechtěl, aby to vyznělo, že jsem pro nějakou kartu fanouška, nebo aby se každý musel dát do nějakého registru, že byl na výjezdu. Tohle je už dneska každému úplně jedno. Nějaká taková ta stezka, že policie potřebuje vědět, kdo je na nějakém výjezdu, to už nikoho nezajímá. My jsme tak malinký rybník, že se každý s každým zná. Ale já bych chtěl mít tu možnost odměňovat fanoušky, kteří jezdí na výjezdy. Když my jsme měli v Liverpoolu nějakých 2500 míst nebo nějak tak, tak byla taková ohromná poptávka, že já jsem strašně chtěl ocenit ty fanoušky z výjezdů, ale vlastně nebylo jak.

Je klub nebo třeba celá Liga, kde bys řekl “tak ty to dělají dobře”?

Rozhodně Bundesliga. Už jenom proto, že oni vlastně s tou tématikou SLO začali. A taky tam máš takový to pravidlo 50 plus 1, co se týče akcií klubu. Německo je fakt něco, kde mě to fakt baví a co mě totálně inspiruje. Těším se na Euro, protože vím, že Němci mají Ordnung a umí fandit a umí udělat dobrou akci a byl sem ohromně šťastný, když sem přijeli fanoušci Norimberku se všema jejich SLO. To mě fakt baví a pak mě hodně baví Skandinávie: Dánsko, Švédsko mají super fanouškovský tábory a jsou to super ligy. Myslím si, že my sportovně nikdy nebudem liga, kam se budou dívat na super hráče - máš tady nějaký komety, který potom nevyhnutně musíš prodat, aby ses uživil, ale my můžeme být liga v centru Evropy, kam se jezdíš dívat na atmosféru a jsi zblázněný z toho, co tu dokážem vytvořit. Myslím si, že momentálně jsme na té cestě, protože jak my, tak ale i Baník, tak i Slávie, klokani a Plzeň umí udělat dobrý choreo, umí pozitivně přistoupit k zápasu a myslím si, že fanoušek, který navštíví zápas Plzeň – Bohemians, tak odchází s pocitem, že to nebyl zahozený čas. Když se nedostaneš na Spartu, což je dneska dost těžký, tak klidně vyjeď po Česku a myslím si, že momentálně máme našlápnuto, abychom byli silnou fanouškovskou destinací.

Čím si ty osobně vysvětluješ ten nárůst zájmu o Spartu? Je to ten sportovní úspěch?

Není to jenom ten sportovní úspěch – bylo by velmi hloupý si myslet, že to je jenom sportovní úspěch. I při sportovním neúspěchu se ti furt zvyšovala procentuální zaplněnost Letný a že ten poslední dílek Briana Priskeho pomohl tomu, že si ze 70% skočil na 100, nebo dokonce na 115%. Je to tím, že Sparta má tak silně postavený základy s fanouškama. Já nechci říct, že jsem očekával, že se při prvním sportovním úspěchu budeme tady všichni radovat z plných tribun, to jsem si nemyslel, ale věděl jsem, že při prvním sportovním úspěchu se zvedneme o několik desítek procent nahoru. To jsem si byl jistý díky tomu, že jsem věděl z historie, že Spartu neopustíš. Když se nedaří, tak si na tom najdeš ty svoje rituály, najdeš si ty svoje skupinky kamarádů a to udrží takový vztahy, který potom najdeš i v mimofotbalovým životě. Takže si myslím, že to je koncepční prací s fanouškama, dlouhodobou prací - to si myslím, že je to hlavní.

Pamatuju si na rozhovor s Ondřejem Kasíkem, který byl o tom, že vedení nejmenovanýho klubu šlo na klobásu do kotle nejmenovanýho klubu a Ondra Kasík říkal, že tohle my nechcem a nebudem dělat, protože má bejt jasný, kdo jsou zástupci klubu a kdo jsou fanoušci. A má v tom být rozdíl. Je to ještě dneska téma?

Je to téma. Já si myslím, že není OK, aby Tomáš Křivda chodil do kotle fandit a říkal “jsem v kotli, nejsem ve VIPu - jsem prostě jeden z vás”. To je prostě póza, protože on tam dneska běžně nechodí. Tomáš je sice původně z tribuny, ale dneska musí ten klub řídit z toho VIPu, protože od toho, aby věděl, co se děje v kotlích venku a co se děje v kotli doma, tak má kolegy jako já. A já mu třeba řeknu “Tome, v Pardubicích je debilní výhled” - a on jako generální ředitel klubu, ti dokáže přesně říct, kterýma krokama můžeme na LFA otevřít tady tu tématiku. Ale nemá být fotka z toho, jak tam Tomáš stojí u klece a dívá se na to naštvaně, jak to je hrozný. Pak jsi pro ten venek netransparentní, protože do toho kotle nechodíš furt přece. Ty tam jdeš jen kvůli tomu, abys byl na fotce a to prostě není správně. Stejně tak jsme si jasně dali limity mezi náma a tribunou, že pyrotechnika na Spartě je prostě něco, co nemůžeš podporovat, protože to může opravdu někomu vážně hrozně uškodit zdravotně. A nemůže to být tak, že klub si pyro zveřejní na sítě, jak se to povedlo na tvým stadionu propašovat. Ten klub musí být furt konzistentní, transparentní a nesmí být populistický - to si myslím, že je alfa a omega úplně všeho.

Teď jedna možná trochu na tělo: Ty máš svý odfanděno, ale zajímalo by mě, jestli narážíš někdy ty osobně na nějaký limity třeba s kámošema, protože jsi teďka zaměstnanec klubu? Dostáváš se ve svý pozici do takhle lidsky složitějších situací?

Často se mi to děje. Za prvý mě štve, že nemůžu chodit před zápasem na pivo. To je něco, co mi fakt chybí, ale zároveň ta práce v klubu tohle prostě neobnáší. A pak je spousta třecích ploch, kdy vlastně kluci, který znám od 15 let, tak mají na všechno furt stejný názor, co se týče třeba pyrotechniky. Ale já jsem ohledně pyra musel pochopit spoustu dalších směrů: že to prostě není jenom o tom, to odpálit a pak někam zahodit, ale že to je věc, která může někomu fyzicky ublížit. Takže samozřejmě musíš občas vysvětlovat takovýhle věci dlouhodobým kamarádům, že to není jenom o tom, že jsem někdo z klubu. Já sám jsem spoustu věcí musel pochopit a nastudovat si, abych dostal ten širší obraz. A teprve když pochopíš širší obraz, tak se o nějakých věcech dá diskutovat, nebo s nima hnout. Pak člověka mrzí, když obhajuješ něco, o čem víš, že je správně a setkáváš se s názorama, který prostě neohneš, až si vlastně řekneš “to, ale fakt škoda”. Ale nikomu to nezazlívám.

Jak to máš ty sám s fanděním dneska? Dostaneš se vůbec ještě k tomu, si dobře zafandit?

Hodně si zafandím v Evropě: v naší domácí lize mám takovou výjimku, nebo možnost, že stojím před sektorem hostů, abych byl operativní a mohl v případě potřeby někam vyběhnout, protože ty naše stadiony jsou malý. Takže tam jsem většinou na hrací ploště před sektorem, abych věděl, že mám kluky za zádama a že jim jen něco houknu a oni to rozšířejí. Zároveň vím, že můžu běžet za delegátem nebo za Ondrou Kasíkem, když je potřeba. Ale UEFA režim je tak strašně striktní, že tam mi nedovolí stát před sektorem a tam jsem prostě na tribuně. Sice jako spojka a pomáhač, ale zafandím si normálně ze sektoru.

My pisálci z webu si často skromně vyslíme, jaký máme dosah: uměl bys tohle nějak zhodnotit? Dopadají tyhle fanouškovské hlasy někam do klubu? A nemám představu, že si Brian Priske v úterý nebo ve středu ráno čte majka...

Rozhodně by byla chyba si myslet, že to “vy pisálci z webu” píšete do prázdna: každá věc, která se objeví na Spartaforever, která se objeví na Sparťanských novinách, na Instagramu, která třeba hýbe Twitterem, tak má do klubu dopad. A i to je vlastně naše práce, abychom vnímali náladu v tom táboře, abychom vnímali, jestli jsou nějaký kroky dobře vnímaný, jestli jsme neudělali nějakou chybu třeba ve špatný komunikaci. Prostě kdybychom žili na věži ze slonoviny a mysleli si, že hlas lidu je zbytečný, tak to je začátek konce. Takže naopak: jasně, jak jsi říkal, Brian nečte majka, ale čtu si ho já, Ondra Kasík, Tomáš Křivda. Oddělení marketingu moc dobře ví o každým videu, co vydá Lightman o nějaký legendě s gólama - já si ho pustím celý a ukazuju ho klukům z kontentu. Takže o každý aktivitě na fanouškovských webech my moc dobře víme, protože by byla chyba o ní nevědět.

Po jakým zápase si SLO řekne „jo, dneska jsem svoji práci udělal dobře“?

Pro mě je rozhodně důležitý, když si lidi dobře zafandí. Když mají k tomu dobrý podmínky, že se nám třeba povede rozšířit sektor tři týdny před zápasem. Nebo třeba jako v Jablonci, že tam rozšíří i nabídku gastra a jsou tam otevřený dva stánky navíc. Když se povede, že je třeba celý sektor zabarvený do jedný barvy, protože se povede rozšířit myšlenku dresscodu skrz různý platformy a spousta fanoušků to dodrží, tak ten efekt ti potom docílí to, že máš v zádech dvanáctýho hráče. Pak si řekneš “ty vole, tak tady ty všechny úkoly, co jsem tomu dal, to nám asi fakt pomohlo...” A normálně bysme se v Jablonci třeba trápili a hráli třeba 1:1 jako jsme tam hráli minulou sezonu, tak letošní sezonu jsme tam udělali 5:1 a to je možná i díky tomu že jsme tam měli domácí prostředí.

Jinak ale když mě někdo pochválí, když mi někdo podá ruku poděkuje mi, nebo se o tom bavíme zpětně, že se třeba něco někde povede, tak říkám “jo, to je vlastně pravda, to se povedlo...” Takže až když mi někdo dá nějaký impuls, tak se pochválím taky, ale nikdy bych si to neřekl sám od sebe.

Co já jsem se bavil s lidma, co se motaj trochu víc kolem fanouškovských aktivit, tak všichni jsou spokojení s tím, jak teď probíhá komunikace s klubem...

To máš fakt díky tomu, že máme generálního ředitele, který pochází z tribuny a je v klubu od svých 16-18 let do dnešních 40. To je kluk, který chápe ty fanouškovské aktivity a nepřimotal se k tomu náhodně. Tomáš Křivda vždycky dokáže najít cestu: tam, kde by spousta generálních ředitelů klubů narazila, tak Tomáš najde cestu.

Díky za rozhovor.

Novák


Účet SLO Sparta na Twiteru ZDE

Účet SLO Sparta na FB ZDE

Co se aktuálně mezi fans děje a co číst dále

„Musíš chápat úplně všechny strany a jedině díky tomu jsi dobrý SLO“ - rozhovor s Danem Peterkou, SLO Sparty - I.část

Tak og held og lykke, Brian! - poděkování Brianu Priskemu

Tipovačka k Euru 2024

My máme double, alééé! - shrnutí sezóny

Vyhlášení výsledků jarní TIPOVAČKY 2023/24

Fanoušek měsíce - ferousek

Sparťanská energie

Co týden dal a dá jaro 2024 (15.díl)

Sparťanské sedací pytle - speciální nabídka na oslavu 38. titulu a double pro fanoušky Sparty!

Střed vesmíru - report ze zápasu Sparta - Plzeň a oslav titulu

Double!!! - report z výjezdu do Plzně na finále Mol Cupu

Co týden dal a dá jaro 2024 (14.díl)

Dělej seno, dokud svítí slunce - report z výhry Sparty v Mladé Boleslavi a zisku titulu

Novák | 12.06.2024 06:57 Vstoupit do diskuze
6