Sparta se v posledních letech zlepšuje v řadě oblastí. Jednou z nich je i společenská odpovědnost. Chce být udržitelnější. Tedy mít více pozitivnější dopad na své okolí než ten negativní. Rozvíjet se a růst v souladu s maximální odpovědností k lidem, planetě a svému okolí. Hledá cesty a možnosti, jak a kde na to. Nedávno se například generální ředitel Sparty Tomáš Křivda vyjádřil v tom smyslu, že v klubu testují provoz elektrických aut. Zaujalo také to, že Sparta chce k finančnímu reportingu přidat ten nefinanční. To je právě zpráva o tom, jaký má vliv na své okolí. Tedy přínos pro něj, či negativní dopad a cíle na jeho snížení.
Před klubem je v této oblasti logicky dlouhá cesta. V některých oblastech je na jejím začátku. To je v pořádku, pro fotbalový klub je to nová věc, doslova revoluční. A Sparta se do toho pouští opět jako první. V jiných pilířích společenské odpovědnosti je naopak velmi silná, například Nadační fond ACS je dlouhá léta naprosto skvěle fungující a velmi pomáhající záležitost. A takových příkladů iniciativ klubu je mnohem více. Třeba její otevření se hendikepovaným fanouškům. To je průlomová věc!
Cesta za udržitelnějším fungováním je bezesporu cestou důležitou a záslužnou. Zvláště pokud bobtná velikost klubu, počet zaměstnanců, spolupracujících subjektů a s tím spojených aktivit a oblastí zájmu. I tato snaha klubu tak například i ukazuje, že se Sparta vymanila z označení fotbalový/sportovní klub a je už dávno v ranku značka, firma.
Cesta za šetrnějším provozem je pro klub nová a může být trnitá. Mnohdy se tak v těchto případech vyplatí jít krůček po krůčku, než si ukousnout velký krajíc a tím se korporátně zahltit. Proto připojuji své čtyři jednoduché fans podněty každodenního života. Jedná se o nápady na drobná vylepšení. Snad realizovatelné. To už však není na mém posouzení.
Někteří si možná řeknete, že není sportovně do čeho píchnout, tak se hledají blbosti. Možná. Nicméně pro mě je udržitelnost podobně důležitá jako Sparta. A když se to dá propojit, tak se ta vášeň násobí :-)
Zase ty jednorázové plasty. Pryč s nimi!
Při letních zápasech je na letenských tribunách dost vedro. Sluníčko při odpoledních mačích do nás fanoušků pere maximální silou a není moc příjemné vidět některé z nás z toho kolabovat. Sparta letos zareagovala skvěle a rychle. Všechna čest a velká pochvala. Nejen viditelně posílenou pořadatelskou službou a zdravotníky, ale také servisem. Mlžítka a voda zdarma na ochozu tribun jsou skvělým počinem. S tím se však dle mě zbytečně vrátily jednorázové kelímky, ve stovkách (tisících?) kusech. Proč?! Přeci se voda z hadice mohla rozlévat rovnou do těch vratných. Stejný systém zálohy jako u jiných nápojů. Rychlost servisu by neutrpěla. Z hadice voda frčí jedna báseň a fronty by se netvořily. Takhle jsme udělali dle mě naprosto zbytečně malý krok zpět. Naštěstí jen dočasně v době veder. Chtělo to dotáhnout jen tuto drobnost a nemělo by to chybu. Tak třeba příště. Nebo je tam nějaká limitace, která tomu brání a není na první pohled vidět? Nevím.
Když vratné kelímky tolik nepomáhají?
Když už jsme u těch vratných kelímků pro nápoje. Opět fantastický krok vpřed k udržitelnějšímu fungování. Jednorázový plast nahrazen variantou k opakovanému používání. Tedy nižší negativní dopad klubu a nás fanoušků na naše okolí a planetu. Tleskám! Byla by to ještě větší nádhera, kdyby to nemělo malé ALE. Sparta velmi často mění design těchto kelímků. Vždy je nádherný. Aktuální. Nápaditý. Kelímky se pak ale stávají sběratelskou záležitostí. A to je trochu kámen úrazu. Místo aby sloužily na zápasech pravidelně do konce svého životního cyklu, tak si kelímky řada fanoušků bere a ty pak třeba jen někde leží (Jasně, část z nás je třeba používá doma či na chatě, ale fakt těch cca 15 kelímků s různým designem?) a místo nich se musí vyrobit jiné, aby se pokryl provoz. Počet nevrácených kelímků za sezónu by mě zajímal, stejně tak negativní dopad toho jinak dobrého nápadu s designem. Co ho třeba měnit jen pro novou sezónu? Sníží se tím šíře variant a sběratelská atraktivita, a planetě vratné kelímky pomohou zase o něco více. A o to šlo přeci především, ne?
Není klobása jako klobása
Oslí můstek nás dovedl k občerstvení. Všichni víme, že i v této oblasti nastal výrazný posun. Vyšší rychlost výdeje a kapacita stánků byla v této oblasti vykompenzována nižší nabídkou jídla. To je pochopitelné a jasné. Ono moc lepších možností ani za současné situace není. Nemám s tím problém. Jsem nyní maximálně spokojen. Vždy dostanu rychle to, co potřebuji. Nyní je v oblasti zaplnění žaludku v nabídce klobása, nebo cigárko v bagetě. Pardon, ještě je varianta pikant nebo šunková. A nezapomínám ani na pytlík poslední záchrany v podobě chipsů. Toť vše. Nic moc. O to více smutnější v souvislosti s tím, že klub správně láká do ochozů co nejvíce žen, dětí a mladých lidí, a chce mít pozitivnější přínos i v oblasti zdravého životního stylu kam stravování určitě patří. Předpokládám, že u těchto zmíněných cílových skupin současná nabídka neboduje tak, jako u tradičního fanouška. Co udělat jednu drobnost pro lidi a planetu? Na trhu již jsou dobré, kvalitní a cenově dostupné bezmasé varianty klobás či párků. Samozřejmě se nemusí hned péct na grilech. Mít je připravené, ohřáté a servírovat je na vybraných stáncích, no jejich výdej by měl být časově srovnatelný jako u běžných klobás. A o to jde. Určitě by Sparta (nejen) u této části publika obrovsky zabodovala. A byla opět výrazný trendsetter. Navíc by jásala i planeta, jelikož bezmasé varianty jídla mají na ní dle dostupných informací nižší negativní dopad. Není to o nahrazování tradičních klobás, ale jen o rozšíření variant pro ty, kteří nechtějí, nebo ze zdravotních důvodů nemohou tradiční fotbalovou pochutinu. Já bych si tuto variantu klobás, či párků určitě dal také. A to říkám jako milovník špekáčků opečených na ohni, klobás z grilu a sparťanských cigárek v bagetkách. Ale všeho s mírou.
Swap. Co? No výměna!
Jsme u čtvrtého nápadu z běžného fans života. Týká se Fan shopu. Opět oblast, kde klub se svým partnerem v podobě Footballmanie udělal hodně práce. Všichni jsme v ní zajisté zaznamenali markantní zlepšení. Posun by se dal doslova nazvat mílovými kroky vpřed. Skvělá práce! A fanoušci to oceňují. Berou kolekce oblečení, nové dresy a další suvenýry doslova útokem. Po celý rok. To se projevuje i na prodejích merche a tržbách. Padá jeden rekord za druhým. Grafy v excelech utěšeně rostou. Klub se jimi rád chlubí. Je za co. Příslušní lidé v klubu i ve Footballmanii si určitě mnou ruce. A chrlí tak vše o to více - častější obměna designů, více speciálních kolekcí, kolekce pro různé příležitosti….prostě více prodat. Nic proti. Fan shop je firma a hlavní cíl firmy je vydělávat. Není to charita, ani dobročinnost. Je to obchod, prodej, byznys. A my fanoušci široké možnosti výběru chceme, potřebujeme, oceňujeme a jsme za něj rádi. To je naprosto v pořádku. Poptávka – nabídka. Zároveň je dobré si uvědomit, že fashion industry patří mezi největší znečišťovatele planety. Co tedy postavit i ten druhý pilíř k tomu byznysovému? Ano, ten udržitelný. Co třeba mít jednu prodejnu (nebo část nějaké) jako bazar, kam by fanoušci mohli donést a prodat oblečení (či suvenýry), které jim už není, nebo si ho impulsivně koupili a leží jim jen tak ve skříni. Prostě ACS oblečení či suvenýrům prodloužit život. Dát jim druhý život. Chápu, od klávesnice se to jednoduše řekne. Ono zprovoznit takový obchod či servis není tak primitivní věc, jak se na první pohled zdá. Lusknutí prstů ani Arabelin prsten stačit nebude.
Co tedy třeba na začátek jen taková jednoduchá varianta v podobě akce „ACS SWAP“? Při příležitosti vybraného zápasu Sparta uspořádá první „ACS SWAP“ ve stanu na Letenské pláni. I v naší republice jsou SWAP akce běžnou záležitostí. Navíc dobrou zprávou je, že tu jsou i neziskové organizace, které to umí udělat na klíč a není třeba se o nic starat. Navíc side efektem jsou i peníze na charitu, či darované oblečení pro potřebné, pokud někdo chce jen darovat, a nikoliv si za to jiné odnést. Taková akce by nemusela být taková věda. Trochu z ranku „test and try“. Fanoušci si na zápas přibalí věci a jdou si před ním zaswapovat. Kromě ACS věcí to třeba může být i sportovní oblečení. Oblečení jiným udělá radost, nebo třeba pomůže….atd… A opět by Sparta byla tím trendsetterem jako ve sportovní, marketingové a dalších oblastech, kde se jí to skvěle daří. A trochu by to vybalancovalo ten byznys.
Toť za mě čtyři nápady na vylepšení. Díky webu SpartaForever.cz za příležitost publikovat článek. A zpětně i za inspirativní text Kam s ACS oblečením, ze kterého jsme my a naše děti už vyrostli? Máme pro vás 6 užitečných tipů z redakce!, který tu před časem redakce SF publikovala.
Ať žije Sparta!
Kuba
Co se aktuálně mezi fans děje?
Fanoušek měsíce - Polin
Co týden dal a dá podzim 2024 (8. díl)
Komentář: Ve Spartě začala plíživá internacionalizace
Jak se honí zajíci - report z výjezdu do Hradce Králové za Spartou
Komentář: Liga mistrů - chtěli jsme ji a tak ji máme!
Chvilku vzpomínej…report ze zápasu Sparta - Malmo na Letné
Doslova zážitkový výjezd do Švédska
Co týden dal a dá podzim 2024 (7.díl)
Když se v sobotu myslí na úterý - report ze zápasu Sparta - Slovácko
Jak jsem (ne)dojel stopem do Jablonce
Co týden dal a dá podzim 2024 (6.díl)
Cyklotoulky do Jizerských hor a zpátky… aneb pro 3 body do Jablonce