Sparta spustila prodej permic takřka v ideální čas. Nový trenér, návrat Sivoka na Letnou, nadějný začátek přestupového období a v neposlední řadě dostatečný odstup od závěru sezóny. Většina fanoušků je tak na pozitivní vlně, vyhlíží začátek nového ročníku a těší se, že změny v realizačním i hráčském týmu konečně přivedou jejich milovaný klub na tu správnou cestu. Cestu, která by mohla přinést trofej. Když ne letos, tak příští rok.
Nadšení z možnosti koupě nové permice vystřídaly rozpaky po zveřejnění "bodového systému", kterým Sparta u části fanoušků vykopala válečnou sekyru. Jako první je třeba říct, že samotná možnost přenechání místa je skvělá a někteří fanoušci po ní volají již roky. Ostatně toto téma bylo taktéž předmětem jedné diskuse v podcastu Sparťanských novin, kde však bylo poměrně rychle smeteno Kamilem Veselým ze stolu jako nepotřebné - fanoušek prý vždy najde někoho, komu svou permici půjčí a ten na ni půjde. Nejeden přespolní se musel od srdce zasmát... Jenže protipandemické opatření, které na nějaký čas zavřelo stadiony po celé zemi, nižší tržby ze vstupného a v neposlední řadě i klesající návštěvnost po rozvolnění, se možná postaraly ruku v ruce o změnu náhledu na tuto problematiku. Bohužel zde Sparta opět zašla do extrému. Proč se spokojit s málem, když časem mohu získat víc.
Bodový systém sám od sebe není špatný. Naopak. Odměňuje ty nejvěrnější. Co je navíc, je trest v podobě odebrání permanentky. "Na rezervaci do další sezóny dosáhne každý," píše spousta lidí. Ano, měl by. Ale není tomu tak vždy a svět není černobílý. Proč má fanoušek přicházet o permici ve chvíli, kdy ji pokaždé nabídne klubu do prodeje a nechá tímto gestem vydělat Spartu na jednom zápase dvakrát, ví zřejmě jen ti, co to vymysleli. Spousta fanoušků si permanentku nekupuje roky, ale desítky let. Za ta léta získali spoustu přátel v hledišti, vybudovali si dobré (i špatné) sousedské vztahy v sektoru, vytvořili si pouto nejen ke klubu, ale také ke svému místu. Je proto logické, že si chtějí udržet své místo a kupují svou permici i nadále, aby jednou místo mohli předat svému synovi nebo vnukovi a aby pokaždé když přijdou byli ve svém. Aby se cítili dobře i když fotbal netáhne, občerstvení nefunguje a předzápasová show je možná pěkná, ale oslovuje spíše mladší generaci, která nějakou organizovanou zábavu vyžaduje.
Sparta se poslední roky mění. Asi je to pokrok, to ať si každý zhodnotí sám. Pravidelný návštěvník stadionu je stále z větší části ten, kdo si pořídi permici, nikoliv ten, kdo chodí na jednorázové vstupenky. Přesto právě permanentkář soustavně nejvíc oslabuje svou pozici. Veškeré výhody nebo zážitky se Spartou, možnosti, jak se víc spojit s klubem, postupně přešly ze Zlaté permanentky do Sparta clubu. Asi v pořádku, ač si myslím, že pokud chce Sparta opravdovou podporu v hledišti, měla by být s fanoušky na jedné lodi, měla by i tuto skupinu nějakým způsobem odměnit, spojit s klubem, dát najevo, že i na nich záleží. Letos toto oslabování pozice vyústilo v bodový systém, který je nastavený čistě tržně. Konečně si někdo spočítal, kolik peněz leží na zemi a místo toho, aby je zvedl a využil příležitosti, rozhodl se přitvrdit a pohrozit těm, co mu ty peníze podali a ještě mu dali možnost přivýdělku. Fanoušek, který dlouhá léta přispívá koupí permice klubu nehledě na své pracovní vytížení, zdravotní i finanční stav, rodinnou situaci či místo bydliště, je nyní fanouškem který zabírá místo ostatním. Máš 25 let permici a nyní z objektivních důvodů nechodíš? Nezájem! Takovýhle fanoušky tu nechceme! Když tohle prohlásí člen klubu, je člověku smutno. Zvlášť, pokud se jedná o SLO Sparty. Škoda, že podobné věty nepadaly v době pandemie, kdy třetina majitelů permanentek zaplatila plnou cenu Spartě i ve chvíli, kdy nikdo nevěděl jestli se na stadion vůbec podívá. Ale v tomto případě nikomu nevadilo, že fanoušek platí ale nechodí. Falešné díky na všechny strany, rok se s rokem sešel a máme tu vyjádření, že ten kdo nechodí a Spartu tak podporuje pouze finančně, nikoho nezajímá. Ředitel marketingu přišel dokonce s teorií, že důvod toho, proč spousta lidí přijde na čtyři zápasy, je nízká cena permanentky... to jen dokresluje, jak moc spolu tyto dvě skupiny (marketing X permanentkáři) komunikují a jak moc si rozumějí.
Pokud by Spartě šlo pouze o atmosféru a plný dům, případně lepší místa pro ty, kteří chodí jednorázově, stačilo upravit podmínky. Nerozumím tomu, proč by člověk, který dá k dispozici své místo na všechny zápasy, měl o svou permici přijít. V Plzni za to dokonce klub fanouškům nepřímo platí. Za každé uvolněné místo, které si někdo v předprodeji koupí, dostává permanentkář poukaz 50 Kč do fanshopu. Ano i ta Plzeň, která není finančně v nejlepší kondici, rozumí tomu, že tento krok je plusem pro její kasu a že nic není zadarmo.
Nikdo po Spartě žádný poukaz nechce. Jde o princip. A taky o srovnání. Chamtivost vs. lidskost. Občas je těžké ztotožnit se s touto Spartou. Podporovat klub v těžkých časech, promíjet šílený občerstvení, omlouvat nedostatky pořadatelů i stadionu... to vše jde jen pokud jste ztotožnění s tím, jak je klub veden a pokud cítíte i zpětnou vazbu. Pokud nejste, fungujete nějaký čas na setrvačnost, ale máte-li pocit, že se vám Sparta stále víc a víc vzdaluje, časem zájem opadne úplně. Přestanete sbírat bodíky a poslechnete přání klubu. Už nemusíte zabírat místo, předáte ho jiným. Těm davům, co na něj stojí fronty.
Body
foto: sparta.cz
Co se aktuálně mezi fans děje a co číst dále?
Prales tour: SK Modřany B - TJ Sokol Bílá Hora
Prales tour SF: Dáme ještě jedno čerstvý?
Hodnocení sezony - záložníci
Hodnocení sezony - obránci
Jak česká lvíčata nestačila na Angličany - report z výjezdu na zápas Česko U21 - Anglie U21
Rozhovor s II. vicemiss SPARTA FOREVER 2021 Anetou
Hodnocení sezony - brankáři
Hodnocení sezony - Pavel Vrba
Co týden dal a dá jaro 2022 - Epilog
Někdy je to fakt těžký…report z výjezdu na finále Mol Cupu do Uherského Hradiště
Všichni ven, ale kdo dovnitř? - názor k současnému dění okolo Sparty
22. ročníku Memoriálu Františka Lhotáka
Jak béčko nestačilo na Líšeň - report z výjezdu do Brna na zápas Líšeň - Sparta B
Prales tour - FK Radošovice A - FK Dobřejovice A
Bořku díky! - report z utkání Sparta - Slovácko
Co týden dal a dá jaro 2022 (14.díl)
Transparent pro Hložana a Dočkyho – DÍKY ADAME! DÍKY BOŘKU!
Novinka v našem eshopu - černá kšiltovka s logem SF
Svět Vodních Radovánek - report z výjezdu na nefinále Mol Cupu
Co týden dal a dá jaro 2022 (13.díl)
Rozčarování na Čarodějnice - report ze zápasu Sparta - Hradec Králové
Co týden dal a dá jaro 2022 (12.díl)