tomy6 | 22.09.2012 20:39

Po dlouhém rozhodování, zda jet či nejet podpořit Spartičku v prvním zápase základní skupiny Evropské ligy, týden před odjezdem kupujeme pět míst v autobusu 12. hráče a stejný počet voucherů a všichni se těšíme na náš první společný výlet spartabusem.

Los nám přiřadil jako prvního protivníka tým sedminásobného mistra nejvyšší francouzské ligy Ligue 1 Olympique Lyonnais. Lyon tvoří s necelým 1,8 miliony obyvatel druhou největší aglomeraci ve Francii, dnes je významným průmyslovým městem Francie a sídlí v něm například mezinárodní velitelství Interpolu.

Ve středu v podvečer se scházíme v počtu čtyř kusů v restaurantu na hlavním nádraží v Praze. Bohužel je to konečný počet, neboť původně pátá členka naší výpravy nechává propadnout zájezd z důvodu nemožné absence ve škole. Popijeme, pojíme, platíme a přesouváme se k chrámu na Letné, jako místu odjezdu autobusů. Na místě zjišťujeme, že chybí jeden autobus, který přijíždí s půlhodinovým zpožděním.

Kolem deváté hodiny večerní konečně dva autokary vyrážejí směr Lyon. Ten třetí z Lovosic už je na cestě. Náš autobus nezná prohibici a tak se pije, fandí, zpívá. Páni řidiči si okamžitě získali přezdívky Karel a Karel. Celou cestu byli sympatičtí, příjemní a prostě zastavovali, když jsme potřebovali. Na Rozvadově se setkáváme s druhým autobusem, naposledy platíme českými korunami a nic nám nebrání v opuštění naší republiky. Průjezd přes Německo byl na rozdíl ode mě nejspíše v pohodě, já jsem ho prospal. Před jedenáctou ranní přijíždíme do Lyonu.

Karlové mají navigaci, ale stadion hledáme marně. Hodina bloudění jen po Lyonu, než nacházíme stadion Stade Gerland. Na místě už jsou dva autobusy a několik málo aut. Zbývá osm hodin do výkopu a my jako první navštěvujeme fanshop místního celku. Obchod není nějak extra velký, ale napěchovaný různými druhy suvenýrů a předmětů s logy Olympiku. Všichni kupujeme zápasové dělené šály a pokračujeme na obídek do místního Mekáče. Následuje debata, zda sednout na metro a jet někam do centra, či zůstat v okolí stadionu a vyhledat pivní podnik. Vyhrála druhá možnost, ale najít seriozní podnik byl nadlidský úkol. Když už jsme našli hospodu, řekli, že nemají pivo, v další Heineken za pět éček. Změna plánu, musíme najít obchod a koupit lahváče. V supermarketu pivko, víno za super ceny a my si konečně mohli, i s vědomím zákazu požívání alkoholu na Lyonských ulicích, sednout a užívat si předzápasovou pohodičku.

Tři hodiny před výkopem, jsme se přesunuli zpět k autobusům. Sparťani se pomalu scházeli a všichni se bavili po svém. Hrál se fotbálek, pilo se pivo, prostě super pohoda.

Hodinu a půl před zápasem nám byl umožněn vstup na stadion. Výměna voucherů proběhla v klidu, bezpečnostní prohlídka také. Žádné sundávání bot :-)

Stadion se mi osobně nelíbil a nelíbí. Velmi rozlehlý, oplocený areál, olemovaný několika dalšími hřišti. Já jsem v něm viděl římské koloseum. Fanouškům Sparty byl přidělen sektor, spíše sektůrek na straně tribuny proti hlavní. Vpředu žádná mříž, jen asi dvoumetrová propast a od zbytku tribuny nás rozdělovalo plexisklo. Výhled nic moc, ale Láďův gól jsme viděli všichni.

Aktivnější fanoušci se sešli v dolní části sektoru, ovšem absence spíkra kotle znamenala ubohé, skoro žádné fandění. Chyběl buben, megafon, fandilo se hlavně po gólu Ládíka. K fotbalu se moc vyjadřovat nechci, kdo chtěl, tak viděl. Jen zmíním, že ve středu zálohy mi velmi chyběl Marek Matějovský. Po zápase půlhodinové držení v sektoru a v doprovodu dvou policejních motocyklů opouštíme o půlnoci Lyon.

Na cestě zpátky je celý bus unavený a spí. Po cestě pár povinných přestávek, kde se na jedné opět střetáváme s druhým autobusem. Na plzeňské dálnici nás opouští jeden řidič Karel, a jelikož Karel to byl busu velitel, zpíváme a tleskáme. V Plzni nás opouští čtveřice Sparťanů a my valíme na Prahu. Kolem čtrnácté hodiny zastavujeme a vysedáme na Letné. Suma sumárum, 15 hodin cesta do Lyonu, o hodinu kratší cesta do Prahy.

Já osobně jsem si výjezd po letadlovém Liverpoolu a Vaslui, autovém Mariboru a Vídni, skvěle užil. Snad se Vám bude tenhle pokus o report z prvního zápasu Sparty v základní skupině Evropské ligy líbit.

Sparta Praha ole.

tomy6

Statistika zápasu:

Olympique Lyonnais – AC Sparta Praha 2:1 (0:0)

Branky: 59. Gomis, 62. Lisandro – 77. Krejčí

ŽK: Gonalons, Lacazette - Kadeřábek

Sestavy:

Lyon: Vercoutre – Réveillere, Koné, Biševac, Dabo (43. Umtiti) – Mabranque (83. Fofana), Grenier, Gonalons – Lacazette, Gomis, Lisandro (67. Monzón).

Sparta: Vaclík - Vidlička, Švejdík, Jarošík, Pamič - Kadeřábek, Pavelka (58. Holek), Hušbauer (85. Balaj), Přikryl (71. Krejčí) - Kadlec - Kweuke.

Rozhodčí: Boiko – Korniyko, Volodin – Aranovskyi, Abdula.